غلتک پلی یورتان

فصل 1: غلتک پلی یورتان چیست؟

غلتک های پلی یورتان غلتک های استوانه ای هستند که توسط لایه ای از مواد الاستومری به نام پلی اورتان پوشانده شده اند. بسته به کاربرد، هسته غلتکی داخلی مستعد خراش، فرورفتگی، خوردگی و انواع دیگر آسیب است. لایه پلی اورتان دارای خواص ذاتی هسته غلتکی داخلی مانند مقاومت در برابر سایش و استحکام ضربه است. غلتک های پلی یورتان در بسیاری از فرآیندهای تولید برای انجام عملیات هایی مانند:

  • چاپ
  • انتقال مواد
  • فشرده کننده
  • فشار دادن
  • لمینیت
  • تغذیه کردن
  • در حال گسترش
  • پوشش
  • آسیاب غلات

پلی یورتان پرمصرف ترین ماده الاستومری برای غلتک است. می توان از انواع و نسبت های مختلف ترکیبات ترکیبی آن، مخلوط های متنوعی درست کرد. از طریق اختلاط، خواص مکانیکی متفاوتی برای استفاده خاص به دست می‌آید. از مطلوب ترین خواص پلی اورتان می توان به چقرمگی، مقاومت بالا در برابر برخورد، جذب ضربه و مقاومت در برابر خستگی آن اشاره کرد.

فرمولاسیون پلی یورتان می تواند غلتک هایی را تولید کند که سخت و محکم یا نرم و انعطاف پذیر هستند. غلتک های پلی یورتان بسته به نیازهای یک برنامه کاربردی در دوومترهای سخت تا نرم پردازش می شوند. دوام و مقاومت در برابر ضربه پلی اورتان آن را به یکی از محبوب ترین انواع ترکیبات غلتکی تبدیل کرده است. علاوه بر این، پلی اورتان یک الاستومری است که می تواند به هر شکل ممکن یا قابل تصوری تبدیل به گرما شود.

فصل 2: ​​مزایای غلتک های پلی یورتان

پلی اورتان و لاستیک ها مانند نیتریل و نئوپرن از خانواده ای از مواد به نام الاستومرها هستند. خواص ارتجاعی آنها آنها را به عنوان یک ماده پوشش دهنده غلتکی انتخاب ایده آلی می کند. غلتک های پلی یورتان مزایای متعددی نسبت به غلتک های لاستیکی معمولی دارند. خواص مکانیکی چشمگیر آن‌ها باعث می‌شود نسبت به انواع دیگر دوام بیشتری داشته باشند. بسیاری از مزایای غلطک پلی اورتان عبارتند از:

روکش غلتک پلی اورتان

  • طیف گسترده ای از خواص فیزیکی همانطور که قبلاً ذکر شد، پلی یورتان با انواع و نسبت های مختلف پلی ال ها، دی ایزوسیانات ها و مواد شفابخش، تقریباً می تواند هر خاصیتی را برای استفاده خاص داشته باشد. این یک ماده بسیار متنوع است که می تواند با خواص مکانیکی مختلف مهندسی شود.
  • دوام بهتر علاوه بر همه کاره بودن، خواص مکانیکی پلی یورتان نسبت به سایر انواع لاستیک نیز برتری دارد. صرف نظر از سختی آن، چقرمگی و انعطاف پذیری پلی اورتان آن را به یک ماده بسیار بادوام تبدیل می کند. در حالی که عمر مفید غلتک های لاستیکی حدود 1000 ساعت است، غلتک های پلی اورتان 4 برابر بیشتر از 4000 ساعت دوام می آورند قبل از اینکه علائمی از سایش یا کهنگی نشان دهند. طول عمر آنها باعث کاهش زمان خرابی و توقف کار برای تعمیرات می شود زیرا غلتک های جایگزین به ندرت مورد نیاز است.
  • تایید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) – برای حفاظت از مردم، FDA استانداردهای سختگیرانه ای را در مورد تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در فرآوری مواد غذایی وضع کرده است. هر مرحله از تولید غذا از نظر آلاینده ها، باکتری ها و پاکیزگی به دقت بررسی می شود. با توجه به این الزامات سفت و سخت، غلتک های پلی اورتان به جای غلتک های لاستیکی یا پلاستیکی استفاده می شود، زیرا غلتک های پلی یورتان آثار یا بقایایی که به طور بالقوه می توانند مواد غذایی را آلوده کنند، باقی نمی گذارند.
  • کربن بلکینگ روکش های غلتکی لاستیکی دارای کربن سیاه به عنوان ماده پرکننده و تقویت کننده هستند. هنگامی که روی یک سطح سخت با نیروی کافی غلت می‌خورند، رگه‌های سیاه و لکه‌های مخربی در کاربردهایی مانند جابجایی کالاهای نهایی و چاپ باقی می‌گذارند. غلتک های پلی یورتان به پوشش های غلتکی کربنی به عنوان تکیه گاه اضافی نیاز ندارند، که از پتانسیل سیاه شدن کربن جلوگیری می کند.

 

  • مقاومت در برابر آب و روغن بسته به نوع سیستم پلیمری مورد استفاده، پلی یورتان می تواند در برابر آب، روغن ها و سایر حلال های نفتی مقاومت کند. مقاومت در برابر آب برای غلتک های تحت سرویس مرطوب یا در محیط هایی با شستشوی مکرر مورد نیاز است. مقاومت روغن برای کار با حلال های مبتنی بر هیدروکربن یا مواد شیمیایی مانند جوهر مورد نیاز است.

روکش غلتک پلی اورتان

سهولت پردازش

پردازش پلی یورتان به تجهیزات گران قیمت و پیچیده ای نیاز ندارد. یک عملیات اختلاط ساده ممکن است فقط به یک میکسر دسته ای نیاز داشته باشد (بدون نیاز به تجهیزات گرمایشی). این برخلاف سایر انواع لاستیک است که از تجهیزات جویدن و گرم کردن استفاده می کنند.

محصولات و سطوح را علامت گذاری نکند

روکش های غلتکی لاستیکی معمولاً دارای کربن سیاه به عنوان اجزای پرکننده و تقویت کننده هستند. هنگامی که روی سطحی با نیروی کافی نورد می‌شوند، می‌توانند آثاری ناخوشایند در کاربردهایی مانند جابجایی کالاهای نهایی و چاپ بر جای بگذارند. غلتک های پلی یورتان چون از کربن سیاه استفاده نمی کنند این مشکل را ندارند.

مقاومت در برابر آب و روغن

بسته به نوع سیستم پلیمری مورد استفاده، پلی یورتان می تواند آب، روغن و سایر حلال های نفتی را تحمل کند. مقاومت در برابر آب یک ویژگی مورد نیاز برای غلتک ها تحت سرویس مرطوب یا در محیط هایی با شستشوی مکرر است. مقاومت روغن برای کار با حلال های مبتنی بر هیدروکربن یا مواد شیمیایی مانند جوهر مورد نیاز است.